آموزش دفاع شخصی در اصفهان

سیستم دفاع شخصی کاربردی

سیستم دفاع شخصی کاربردی

آموزش دفاع شخصی در اصفهان

آموزش تخصصی پیشرفته ترین سیستم دفاع شخصی
آموزش دوره دفاع شخصی چاقو
آموزش مبارزات آزاد و مبارزه با چاقو
آموزش حرفا ای بدنسازی رزمی و آمادگی برای مسابقات
آموزش تمامی سلاح های سرد رزمی و دفاع انها در یک موقعیت تهاجمی
آموزش سلاح های سرد نظامی تونفا و باتوم
آموزش سیستم کالی کمبت
آموزش کامل چاقوی کارامبیت
آموزش کامل تکنیکهای قفل مفاصل در هر موقعیتی
آموزش از صفر تا حرفه ای و قهرمانی و مربیگری
ارائه احکام معتبر فدراسیونی
توسط مربی و داور رسمی دفاع شخصی و سلاح های سرد
با من حرفه ای شوید....
09044068017

۸ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

در عصری که به نظر می رسد آمار جرم و جنایت رو به رشد است و از کنترل خارج شده، جای تعجب نیست که زنان هم در کلاس های دفاع شخصی شرکت کنند. اغلب فرض می کنیم که شرکت کنندگان در کلاس های دفاع شخصی اطلاعاتی لازم برای دفاع از خود را فرا می گیرند، اما واقعیت چیز دیگریست، مایه تاسف است که خیلی ها در کلاس های دفاع شخصی چیزهایی به مراتب ترسناک تر از چیزی که لازم است، یاد می گیرند. آنها می خواهند حس امنیت کاذبی داشته باشند.
 

زنانی که در کلاس های دفاع شخصی شرکت می کنند اغلب سنین بین 30 تا 50 سال هستند. با این حال راه برای زنانی که سنین کمتری دارند و می خواهند دفاع شخصی یاد بگیرند باز است. در ادامه به توضیح 5 نکته کامل در مورد دفاع شخصی می پردازیم:

 

 

مرور کلی
چون بسیاری از مربیان دفاع شخصی، در یک رشته رزمی دیگر مشغول کار هستند کم تر پیش می آید که با شاگردان خود ارتباط نزدیکی داشته باشند و با آنها تمرین کنند. مربیان باید آگاه باشند که بیشتر شرکت کنندگان نگران حضور در کلاس های دفاع شخصی می باشند و باید سعی کنند این نگرانی ها را رفع کنند. هدف اصلی مربیان باید از بین بردن ترس دانش آموزان باشد. به این ترتیب برنامه کامل و منظمی برای این کار داشته باشند.

هنگامی که شرکت کنندگان به درک کاملی از آنچه آموزش داده می شود می رسند، می دانند که چه چیزی از آنها انتظار می رود. مربیان و دانش آموزان می توانند با کار کردن در کنار هم به حداکثر نتایج برسند.

در طول کلاس ، جزئیات کوچک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مربیان باید به دانش آموزان اجازه تعامل با یکدیگر را بدهند و آنها را برای رسیدن به اهدافشان تشویق کنند و در مورد اهداف فردی دانش آموزان با آن ها گفتگو و بحث کنند. مربیان باید خوش برخورد باشند و به هر کدام از سوال هایی که ممکن است برای دانش آموزان پیش بیاید پاسخ دهند. زنان تحت تاثیر هنرهای رزمی قرار نمی گیرند بنابراین مربیان باید محتاط باشند و بیش از حد سخت گیری نکنند.

 

 

مفاهیم
بسیاری از دوره های دفاع شخصی بیهوده و بی اثر می باشند، زیرا نکات و تکنیک ها از نظر فنی آموزش داده می شوند نه از نظر مفهومی. اغلب دانش آموزان می توانند این تکنیک ها را در کلاس از یکدیگر تقلید کنند. اما آنها نمی دانند که چه استدلال و دلیلی پشت این نکات وجود دارد. آنها باید بدانند که در چه شرایطی می توانند از این تکنیک ها استفاده کنند.

یک روش موثر برای آموزش مفاهیم اساسی و نه تکنیک های خاص، وجود دارد. بدیهی است که شرکت کنندگان نکاتی را که یاد می گیرند باید استدلال و دلیل آن را هم فرا بگیرند، با این کار یادگیری برای آنها آسان تر شده و راحت تر می توانند این تکنیک ها را به خاطر بسپارند.

مربیان می توانند آموزش را با معرفی دو اسل اساسی آغاز کنند. اولین اصل در خط مرکزی است. شرکت کنندگان باید درک کنند که سرعت، قدرت و تمرکز زیاد به راحتی از طریق استفاده از نظریه مرکزی بدست می آیند. اصل دوم شامل چرخش، گشتاورد و محور است. دفاع شخصی به شما یاد می دهد که چگونه می توانید  با یک چرخش ساده بیشترین نیرو را تولید کنید.

یکی دیگر از مفهوم های حیاتی، انفجاری بودن است. در حالی که هنرمندان رزمی به فریاد زدن در طی تمرینات عادت کرده اند، اکثر شرکت کنندگان در دوره های دفاع شخصی ترجیح می دهند که همراه هر حرکتی فریاد بزنند. به همین دلیل مدرسان باید زمان بیشتری برای توضیح ضرورت استفاده از کیاپ اختصاص دهند. دانش آموزان نیاز به درک رابطه بین الگوی تنفس و حالت ذهنی خود هستند. آنها باید تنفس خود را کنترل کنند و آهسته و عمیق نفس بکشند و آرامش خود را حفظ کنند. این کار در تصمیم گیری عقلانی آنها موثر می باشد.

 

 

اهداف
همانطور که گفتیم شرکت کنندگان باید درک روشنی از الگوهای تنفسی و مکانیک بدنی خود داشته باشند. در حال حاضر شروع آموزش جنبه های فیزیکی برای دفاع از خود مناسب است. قبل از آموزش شروع به بررسی روش های و نکات مختلف کنید. باید بدانید که چه کاری باید انجام دهید و قدرت تصمیم گیری خود را افزایش دهید. باید قبل از هر چیزی هدف خود را تعیین کنید و برای رسیدن به آن همه تلاشتان را بکنید.

 

 

تکنیک
آموزش تکنیک های رزمی می تواند بزرگترین چالش برای مربیان باشد. برای از میان برداشتن این چالش، چند قانون برای اطمینان از یادگیری این مهارت ها وجود دارد.

اولین قانون این است که تکنیک ها را با روشی ساده که قابل درک باشد آموزش داده شود. قانون دوم این است که سعی کنید تکنیک های واقع بینانه به آنها آموزش دهید به طوری که حس امنیت کاذب در آنها به وجود نیاید. یکی از اشتباهات بزرگ در آموزش، بیش از حد پیچیده کردن تکنیک ها می باشد. بسیاری از مربیان برای آموزش تکنیک ها آنها را طوری انجام می دهند که ابهت و فرز بودن خود را نشان دهند این کار برای دانش آموز هیچ منفعتی ندارد.

برخی از حملات مخرب تا حد زیادی ساده هستند. مانند حمله با کف دست، حمله با نوک انگشت، مشت زدن، لگد زدن و حمله با آرنج.

زنان در یک دوره آموزشی دفاع شخصی باید حرکات ساده را یاد بگیرند، مانند ضربه به ساق پا که می تواند درد زیادی در مهاجم ایجاد کند. باید به طور مداوم به شرکت کنندگان در دوره آموزشی تدکر داده شود که هدف این کلاس ها دفاع از خود می باشد نه چیز دیگری.

فقط برخی از تکنیک ها در دفاع شخصی کارایی دارند. تکنیک های تهاجمی باید دور ریخته شوند. باید سعی کنید هنگامی که در موقعیت های خطرناکی گرفتار شدید احساسات خود را کنترل کرده و ترس خود را دور بریزید. ترس و اضطراب یک عنضر فلج کننده برای شما می باشند و باعث می شوند که شما نتوانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

این خطرناک است که فرض کنیم یک فرد با شرکت در یک کلاس دفاع شخصی دیگر می تواند هر نوع حمله ای را دفع کند. شرایطی که در کلاس هستید با شرایط بیرون فرق دارد و شما به خیلی از چیزها آگاهی ندارید.پس همیشه سعی کنید خود را از درگیری ها دور نگه دارید.

هنگامی که آموزش یک دوره دفاع شخصی کوتاه مدت است، تکنیک های خاص آموزش داده نمی شوند. از جمله ضربات به سر، قفل مچ دست و ضربات رفت و برگشتی.

در حالی که دانش آموزان ممکن است قادر به انجام این حرکات در یک محیط کنترل شده باشند، ممکن است در موقعیت های دیگر و زمانی که تحت فشار هستند طوری دیگر رفتار کنند. مربیان باید به خاطر داشته باشند که آموزش تکنیک های تاثیر گذار ممکن است در کلاس درس جذاب باشد و دانش آموزان آنها را در محیط های دیگر و برای اهداف دیگر انجام دهند.

 

 

راهنمایی
با فرض این که یک دوره دفاع شخصی شامل هشت جلسه است، مربیان می توانند از جلسات آخر را به کار روی مهارت های جسمانی و رفع مشکلات دانش آموزان اختصاص دهند و اعتماد به نفس و جسارت آنها را تقویت کنند. تکرار و تمرین تکنیک های گفته شده یکی از راههای موفقیت در دفاع شخصی می باشد. در اتمام دوره، گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان داده می شود.

تونفا یکی از سلاح های کلاسیک مربوط به " کشاورزان ضعیف" در ژاپن بود که به مرور زمان بسیار رایج شد. تونفا  در دوره "شوگان ها" که یک سیستم سرکوب فئودالی بودند و در حدود سال 1100 میلادی به سرکار آمدند و به مدت 700 سال حکومت کردند. اشراف زادگان ژاپنی استفاده از سلاح  و حمل آن را برای مردم عادی ممنوع کردند (بیش از 95 درصد مردم ژاپن از قشر ضعیف و عادی بودند). این قانون به آن ها اجازه می داد که گاه و بی گاه از قدرت خود سوء استفاده کنند. بعضی از کشاورزان ضعیف برای محافظت خود در برابر متجاوزان مجبور شدند که خود را مسلح کنند. به همین دلیل آنها مجبور شدند که از تونفا استفاده کنند.


 
تونفا یک مثال کامل از ابتکار و خلاقیت است. هر چند که تونفا در ظاهر یک سلاح بسیار ابتدایی و ساده است اما اگر بر آن تسلط داشته باشید می توانید به اشکال مختلفی از آن در هنرهای رزمی استفاده کنید. تونفا به طور سنتی از چوب بلوط قرمز ساخته شده است. تونفا برای هر دو دست است و می توان با یک یا هر دو دست خود از آن استفاده کنید. همچنین این سلاح در ابتدا فقط برای دفاع از خود ساخته شد.

تونفا در اصل در جزیره کوچک اوکیناوا در جنوب ژاپن ساخته شد، به دلیل اینکه تونفا کوچک بود و می توانستند آن را در زیر لباس هایشان قایم کنند به سلاحی مناسب برای کشاورزان اوکیناوایی تبدیل شد.

 

 بسیاری از رشته های مختلف هنرهای رزمی به استفاده از تونفا روی آوردند. امروزه در بیشتر باشگاه های ورزشی تکنیک و نحوه کار با آن به  رزمی کاران آموزش داده می شود. در ورزش هایی مانند کاراته، جودو وKobudo   این تکنیک ها آموزش داده می شوند. همچنین در رشته کاتا در کنار آموزش های خود، به منظور افزایش مهارت دانش آموزان از تونفا استفاده می شود.

 

سلاح های مبارزه ژاپنی متنوع و متعدد هستند و سابقه ای طولانی و جالب دارند. اندازه و اشکال آنها در طول زمان تغییر کرده اند و سلاح هایی که امروزه مشاهده می کنید ممکن است اندازه و شکل آنها نسبت به قبل تغییر کرده باشد.

 

 

                                      

 

کاربرد تونفا
تونفا به طور سنتی به صورت جفت در اختیار رزمی کار قرار میگیرد و در هر دست او یک عدد تونفا قرار می گیرد. شیوه گرفتن تونفا به این صورت است که دسته های کوچک تر در دست قرار می گیرد و بازوی بلند آن بر روی ساعد دست قرار می گیرد(مانند شکل بالا). این نوع گرفتن به شما این امکان را می دهد که از آن به عنوان یک سپر یا زره استفاده کنید و همچنین آرنج، ساعد و مشت شما را تقویت می کند. از بازوی بلند آن می توانید به عنوان میله ای قدرتمند استفاده کنید. علاوه بر دفاع برای حمله هم می توان از بازوی بلند آن استفاده کرد و نهایت استفاده را از آن برد.

 

تونفا در مبارزات نزدیک کاربرد دارد و برای استفاده از آن باید به حریف خود نزدیک شوید. در برخی از طرح های غیر سنتی غربی برای ساخت یک تونفای سبک تراز آلومینیوم به جای چوب استفاده می کنند تا قابلیت مانور بیشتری به رزمیکار بدهد. یکپارچه سازی محوری یا تشدید دسته تا حد زیادی سرعت چرخش و قدرت آن را بهبود می بخشد. یکی دیگر از کاربردهای امروزه تونفا استفاده از آن به عنوان باتوم توسط پلیس می باشد.

آموزش هنرهای رزمی می تواند بسیار چالش انگیز باشد. این یک فرآیند طولانی می باشد که نه تنها شامل یادگیری روش های مبارزه می باشد بلکه به یادگیری زبان بدن، تنفس، و حرکت  نیز کمک می کند که شامل دو فرآیند فیزیکی و روانی می باشد. انجام تمرینات زیاد و سنگین، قدرت بدنی، استقامت و انعطاف پذیری لازم برای رسیدن به کمربند سیاه را به شما می دهد. در بسیاری از رزمی کاران، فرآیند های روانی نیز به چالش کشیده می شوند. هر کسی می تواند به کمربند مشکی دست یابد، البته به شرطی که روشی درست و منظم را برای یادگیری انتخاب کند.

 

اکثر مردم تا زمانی که با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم نکنند به محدودیت های خود توجه نمی کنند. حتی چالش های مهمی مانند رسیدن به کمربند سیاه اگر چشم انداز و دید خوبی به آن نداشته باشیم کاری فوق العاده دشوار می باشد. به نظر شما کدام سخت تر است: یادگیری ضربات مشت، ضربات پا و گلاویز شدن به طور متمرکز یا تمرین راه رفتن برای کسی که بر اثر یک تصادف فلج شده است؟

داشتن افکار مثبت به ما کمک می کند که بتوانیم بر بیشتر موانع غلبه کنیم، در حالی که افکار منفی مانع رسیدن شما به هدفتان می شود. در این جا چند نمونه را برای شما مثال می آوریم:

 

به علت یک بیماری نادر مادرزادی، "کایل مینارد" با نقص عضو متولد شد. اندام های او از آزنج و زانو به پایین قطع شده بودند. با وجود نداشتن دست و پا، او نگذاشت که این وضعیت در رسیدن به هدفی که در زندگی دارد تداخل ایجاد کند. او آموخت که چطوری غذا بخورد، چگونه بنویسد و چگونه تایپ کند. در نوزده سالگی در مدرسه توانست رتبه اول کشتی را کسب کند. بعد از آن یک رکورد جهانی جدید در وزنه برداری ثبت کرد. آقای مینارد نمونه ای از کسانی است که محدودیت های فیزیکی او نتوانستند که در رسیدن به هدفش مانعی ایجاد کنند.
 

 

"آرمسترانگ "، دوچرخه سوار افسانه ای در سال 1996 دچار بیماری سرطان بیضه شد. مانند بسیاری از بیماران سرطانی، برای درمان آن به عمل جراحی و شیمی درمانی رویی آورد. با این حال او نه تنها در مسابقات توردو فرانس در سال 1999 به پیروزی رسید بلکه در 7 مسابقه پیاپی دیگر نیز به مقام قهرمانی رسید.
 

 

"سوزان بوچر" یکی از معروفترین ورزشکاران آلاسکا بود. او در مسابقاتی که تا آن زمان فقط مردها انجام می دادند شرکت کرد و توانست موفق به کسب طولانی ترین مسافت با سورتمه در جهان شود. او توانست بر مشکلاتی از جمله: شرایط خسته کننده، دمای پایین، طوفان های برف ، یخچال های یخی و حیات وحش خطرناک آن غلبه کند و مسافت بین انکوریج تا آلاسکا را که 1730 کیلومتر بود را بدون مشکل بپیماید. او با توجه به بیماری هایی که داشت توانست در طول عمر خود به 17 مقام قهرمانی دست پیدا کند و به دلیل مبارزه با بیماری خود نشان شجاعت دریافت کرد.
 

در طول پیاده روی معمول در سال 2003، "آرون رالستون" ناگهان پایش لیز خورد و به ته دره ای سقوط کرد و دستش بین یک تخته سنگ بزرگ گیر کرد. پس از شش روز گیر افتادن در بین سنگ ها، او برای نجات خود مجبور شد که با استفاده از چاقوی نه چندان تیزی که داشت بازوی خود را قطع کند و پس از 10 کیلومتر پیاده روی توانست خود را به یک منطقه مسکونی برساند. این داستان فوق العاده ای از بقا نشان می دهد که یک فرد با انگیزه، برای رسیدن به هدف خود هر کاری انجام می دهد.
 

تعیین اهداف برای کسب کمربند سیاه
کسب کمربند سیاه با توجه به این چالش ها بسیار ناچیز است. با این حال کار آسانی نیست. برای موفق شدن نیاز به یک نگرش مثبت که در آن موفقیت خود را تجسم کنید دارید. شما باید هدف خود را برای ورود به دنیای هنرهای رزمی بدانید و بتوانید اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن ها برنامه خاصی داشته باشید.

برای شروع راه، ایده خوبی است که لیستی از دست آوردهایی که توانسته اید کسب کنید تهیه کنید. این دست آورد ها می توانند شامل: موفقیت های ورزشی یا علمی، موفقیت های شخصی و یا حرفه ای و یا هر چیزی باشد که شما برای رسیدن به آن تلاش کرده اید. آگاهی از اینکه شما قبلا توانسته اید بر چالش های دیگری در زندگی تان غلبه کنید می تواند برای شما دلگرم کننده باشد که می توانید در هنرهای رزمی هم به موفقیت دست یابید.

همچنین مهم است که متوجه باشید که کسب کمربند مشکی، یک مرحله مهم و به یاد ماندنی در زندگی رزمی و ورزشی شما می باشد. همچنین به یاد داشته باشید که کسب کمربند مشکی نقطه پایانی برای رشته رزمی شما نمی باشد و یادگیری شما تا زمانی که خودتان بخواهید از باشگاه خارج شوید ادامه دارد.

هنرهای رزمی در چین بیش از 5000 سال قدمت دارد. همانطور که انواع مختلفی از سلاح ها تکامل یافته اند، مواد و فنون ساخت آنها نیز تغییر کرده اند. سلاح های ابتدایی از سنگ ساخته می شد و بعد ها مس، برنج و در نهایت آهن که فوق العاده قوی بود جایگزین سنگ شدند. اکنون مردم مطالعه خاصی بر روی سلاح های رزمی باستانی انجام نمی دهند چون معتقد اند که در این دوره و با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سلاح های جدید استفاده از آن ها بی معنی است. مثلا تفنگ، به راحتی قابل استفاده است و پتانسیل بالای برای کشتن افراد دارد. یکی دیگر از دلایل دوری مردم از سلاح های رزمی باستانی این است که استادان واجد شرایط خیلی کمی وجود دارند که هنوز با آن سلاح ها آشنایی داشته و نحوه کار با آنها را آموزش دهند. همچنین کسب مهارت استفاده از سلاح های رزمی، نیازمند صبر، حوصله و پشتکار زیادی می باشد. در جامعه امروزه، تعداد کمی از مردم مایل به صرف انرژی  و وقت لازم برای یادگیری استفاده از سلاح های رزمی چینی می باشند.
 

مطالعه و تمرین بر روی سلاح های چینی، مانند هر هنر رزمی دیگر، ارزشی فراتر از یادگیری تکنیک های آن دارد. مطالعه بر روی آنها از ارزشی تاریخی نیز برخوردار است، چون این نوع هنر 5000 سال قدمت دارد و همراه فرهنگ انسانی تکامل یافته است. همچنین از ارزش هنری نیز برخوردار می باشند. مانند یک رقصنده خوب، یک رزمی کار باید بتواند بر روی کل بدن خود کنترل داشته باشد. یکی دیگر از ارزش های آن، جنبه سلامتی است که برای ما دارد.

 

یادگیری کار با سلاح های چینی نیاز به آموزش های فیزیکی گسترده ای دارد تا بدن را قادر سازد که قوی و هماهنگ باشد. البته از آنها نیز می توان برای دفاع شخصی نیز استفاده کرد. سلاح های رزمی برای مقاصد دفاعی ساخته شده بودند. تمرین با آنها شما را قادر می سازد که زمان واکنش شما کمتر شده و قابلیت مانور سریعی داشته باشید. ارزش اخلاقی به عنوان مهمترین جنبه از هنر سلاح های رزمی هنوز باقی مانده است. رزمی کاران باید صبر و شکیبایی، پشتکار و تواضع را یاد بگیرند. با سعی و کوشش و فداکاری، می توانید اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را تقویت کنید.

 
طبقه بندی سلاح های چینی
در چین باستان، سلاح ها تا حد زیادی متفاوت بودند. این تغییرات ناشی از تفاوت در نواحی جغرافیایی، ویژگی های فیزیکی رزمی کاران، فرهنگ، سبک زندگی محلی و اهداف خاص استفاده از آن ها بود. یک رزمی کار باید علاوه بر شناخت سلاح های چینی، تفاوت آن ها را نیز درک کند. کلمه سلاح به چینی "Bingqi" می باشد که معنی آن "ابزار سرباز" است. همچنین Bing به معنی "سلاح های بلند" و " Duan Bing " به معنی سلاح های کوتاه است. اصطلاح دیگری که معمولا توسط چینی مورد استفاده قرار Wuqi  است که به معنای "ابزار رزمی"  یا "سلاح های رزمی"  می باشد. در طول تاریخ 5000  ساله سلاح های رزمی، سبک، شکل، مواد و روش ساخت آن از یک سلسله به سلسله دیگر تغییر کرده است. در مدت یک سلسله، که برخی از آنها800  سال به طول انجامیده اند، تعداد بیشماری از سلاح های چینی تکامل یافته اند.

 

برای مشخص کردن بسیاری از این سلاح ها، هجده نوع از سلاح ها از جمله بلند، کوتاه، بسیار کوتاه، نرم و پرتابی انتخاب شدند. یک رزمی کار خوب باید بر این سلاح ها تسلط داشته باشد و یا هجده نوع از تکنیک های رزمی را یاد بگیرد.

 

مشکلاتی برای یک طبقه بندی نسبتا ساده از سلاح های چینی وجود دارد. اول اینکه سلاح های مشابه می توانند نام های مختلف در سلسله های مختلف داشته باشند و دوم اینکه یک سلاح با تغییر در طراحی بسیار جزئی اغلب یک نام جدید دریافت کرده است  و بلاخره اینکه بسیاری از سلاح های باستانی شناخته شده اند اما ساختار دقیق آنها هنوز در ابهام باقی مانده است.

 

 

نمونه ای از مشکلات گفته شده را توضیح می دهیم:

 سلاح FA از سلسله "هان" به عنوان یکی از 18 سلاح در نظر گرفته شد. اما FA احتمالا یک استراتژی جنگی بوده تا یک سلاح رزمی واقعی.
Jue یک سلاح سوراخ دار بود اما امروزه دیگر وجود ندارد.
Huan به معنی "حلقه" به کلاس سلاح های بلند تعلق دارد اما شکل آن چندان به این کلاس نمی خورد.
Ben به عنوان ابزاری مشتق شده از " تیشه صاف کن"  که توسط نجاران مورد استفاده قرار می گرفت شناخته می شد، اما جزئیات ساختار آن هنوز مشخص نیست.

 

 

سلاح ها و استراتژی های مبارزه
استراتژی مبارزه، یک عامل تعیین کننده در جنگ و مبارزات بود. و یک رابطه جدایی ناپذیر با سلاح داشت. برخی از این سلاح ها برای یک استراتژی جدید ابداع شدند. برای مثال قلاب شمشیر و سپر برای حمله به پاهای اسب در سلسله Song طراحی شد. همچنین از سپر برای دفع حملات دشمن استفاده می شد.

بسیاری از این سلاح و استراتژی ها در جنگ های بزرگ بوجود آمدند و پس از آن در مبارزات شخصی نیز مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از هر سلاح نیازمند تکنیک های منحصر به فردی است. در دوران باستان، منجنیق هایی که سنگ های بزرگ و سنگین را پرتاب می کردند به عنوان اولین سلاح مورد استفاده قرار می گرفتند.

پس از اختراع باروت، از گلوله توپ به جای سنگ به عنوان سلاح پرتابی استفاده می کردند. نه تنها این گلوله ها قادر به طی کردن مسافت بیشتری بودند بلکه قدرت تخریب بیشتری داشتند و باعث ایجاد رعب و وحشت در بین نیروهای دشمن می شدند.

 

شمشیر انتخاب رزمی کاران
یک رزمی کار با استفاده از سلاح کوتاه و سبک تر و با تکیه بر سرعت و توانایی های خود می تواند ضربات سنگینی به دشمن وارد کند. چنانچه در یک محدوده نزدیک به حریف قرار گرفتیم، استفاده از سلاح های بلند کارایی چندانی ندارد و برای ما مانعی ایجاد می کند. تاریخچه چین باستان سرشار از جنگ هایی بوده که به کشتارهای وحشتناک منجر شده اند. در این جنگ ها از طیف وسیعی از سلاح های رزمی که نقش مهمی در توسعه مبارزه در چین داشتند استفاده می شد.

چینی های باستان بیش از 3000 سال پیشرو در علوم "متالوژی" بودند. آنها آلیاژ هایی را کشف کردند و با تحقیق و آزمایش بر روی آن ها توانستند سلاح هایی درست کنند. در آن دوران کشف یک آلیاژ جدید برای ساخت شمشیر به اندازه کشف انرژی اتمی در دوران مدرن با اهمیت بود. متاسفانه اطلاعات بسیار کمی در مورد همه سلاح ها وجود دارد.

 

چینی های باستان شمشیر را به عنوان محبوب ترین و مهمترین سلاح رزمی می شناختند، به همین دلیل شمشیر توسط امپراتوران، شاعران و دانشمندان به طور یکسان مورد توجه قرار می گرفت. کنفسیوس، لی تای و بای شاعر معروف در سلسله تانگ از جمله کسانی بودند که به آن توجه خاصی داشتند.

تسلط بر تکنیک های پیچیده مبارزه با شمشیر بسیار دشوار است و به مهارت خاصی نیاز دارد که آن هم با تمرین و پشتکار بدست می آید. شمشیر دارای طرح و شکلی زیبا می باشد، ولی زیبایی فیزیکی آن به تنهایی دلیلی بر تمایز بین سایر سلاح ها و شمشیر نمی باشد. کلید حفاظت از شمشیر در طول تاریخ این واقعیت است که مورد علاقه امپراتوران و هنرمندان رزمی کار قرار گرفته است.  به دلیل حمل ساده و سبک بودن آن علاوه بر مردان در بین زنان هم محبوبیت زیادی پیدا کرد.

همانطور که می دانید حفظ وزن سالم، سخت و کاهش وزن از آن سخت تر می باشد. شاید قبلا برای کاهش وزن تلاش کرده اید و بر این باور هستید که رژیم غذایی در شما تفاوتی ایجاد نمی کند. احتمالا حق با شما است: بعضی از رژیم های غذایی در کوتاه مدت و دراز مدت هیچ تغییری در شما ایجاد نمی کنند. راه های کوچک اما قدرتمندی برای اجتناب از بروز اشتباه در رژیم غذایی وجود دارند. کسب موفقیت در روند کاهش وزن مستلزم ایجاد یک رابطه سالم با مواد غذایی می باشد.
 

 

کلید موفقیت کاهش وزن
وزن شما متعادل است، اما این معادله ساده ای است: اگر شما کمتر از آنچه که می خورید کالری بسوزانید، اضافه وزن پیدا می کنید و اگربیشتر از آنچه که می خورید کالری بسوزانید کاهش وزن پیدا می کنید. از آنجا که 3500 کالری معادل نیم کیلو چربی است، اگر شما هر روز 500 کالری از رژیم غذایی خود کم کنید، شما حدود نیم کیلو در هفته وزن کم می کنید(500 کالری * 7روز= 3500 کالری). پس چرا کاهش وزن سخت است؟

اغلب اوقات، کاهش وزن به وسیله رژیم های غذایی شدید بسیار سخت است و ما را بدخو و گرسنه می کند. انتخاب شیوه زندگی ناسالم تلاش ها برای رژیم غذایی ما را تضعیف می کند. با انتخاب های هوشمند  می توانید عادات غذایی خود را تغییر دهید تا در روند کاهش وزن احساس رضایت و پیشرفت بیشتری داشته باشید.

 

شروع کار با کاهش وزن
در حالی که هر رژیمی برای همه مناسب نمی باشد، راه حلی برای کاهش وزن سالم به صورت دائمی وجود ندارد. دستورالعمل های زیر نکات خوبی برای شروع کار می باشند:

 

تغییر در شیوه زندگی، نه رژیم غذایی به صورت کوتاه مدت. با استفاده از یک رژیم غذایی صحیح می توانید وزن خود را کاهش دهید. برای کاهش وزن سعی کنید شیوه زندگی خود را تغییر دهید. رژیم های غذایی مختلف می توانند به از دست دادن وزن ما کمک کنند، اما تغییرات در شیوه زندگی خود و انتخاب های غذایی مناسب می تواند در دراز مدت کمک زیادی به شما بکند.
 

تشویق کردن. حمایت های اجتماعی می توانند برای شما مهم باشد. برنامه هایی مانند "جنی کریگ" می توانند در روند کاهش وزن و رسیدن به یک برنامه غذایی سالم برای شما مفید باشد. برای این کار شما به تشویق و حمایت دوستان، خانواده و اطرافیان خود نیاز دارید.
 

 

آهسته و ثابت حرکت کردن. برای اطمینان از کاهش وزن سالم شما باید در طول یک هفته نیم تا یک کیلو وزن کم کنید. از دست دادن سریع وزن می تواند بر روی ذهن و بدن شما اثرات مخربی داشته باشد و احساس تنبلی و بیماری کنید. هنگامی که شما در مدت زمان کوتاهی وزن زیادی از دست می دهید، در واقع به جای چربی، عضلات شما آب می شوند.
 

تنظیم اهداف برای حفظ انگیزه. اهداف کوتاه مدت، احساس اعتماد به نفس بیشتری به شما می دهد. تمرکز بر روی مزایای سلامتی می توانند انگیزه خوبی برای ادامه کار باشد.
 

 

ابزاری که می توانند در روند پیشرفت به شما کمک کنند. داشتن یک مجله مواد غذایی و کاهش وزن می توانند در کاهش هر گرم از وزن شما مفید باشد.
 

به خاطر داشته باشید استفاده از تجارب دیگران در رژیم غذایی می تواند برای شما هم مفید باشد. مهم است که در دراز مدت از روند کار احساس رضایت داشته باشید. اگر یک برنامه غذایی خوب کار نمی کند، یکی دیگر را امتحان کنید. راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارند، ولی مهم این است که آنچه که برای شما مفید است را انتخاب کنید.

دوقلوهای همسان  28 ساله، "جن" و" کلی" کارتی می گویند: غذاهای مورد علاقه ما غذاهای سنگینی مانند مرغ آلفردو و سیب زمینی سرخ کرده بود.  جن متخصص سود در شرکت های بزرگ می باشد. او می گوید مانند بچه ها دوست داریم همیشه و در همه جا چیزی برای خوردن داشته باشیم. کلی می گوید که در آموزش های ویژه کار می کند. جان و کلی که در حال حاضر در "وارن" زندگی می کنند، هر کدام از آنها حدود 127 کیلو وزن داشتند.

 

 

تغییر

این دو برای پنهان کردن بدن خود از لباس های گشاد استفاده می کردند. در تابستان سال 2009 یک عکس دسته جمعی با دوستان خود گرفتند و آن را در فیس بوک گذاشتند. این عکس توجه جن را به خود جلب کرد. جن متوجه شد که با هم سن و سال های خود خیلی فرق دارد و در وضعیت وحشتناکی گرفتار شده است. روزهای بعد، او یک آگهی از رادیو در مورد یک باشگاه ورزشی شنید و تصمیم گرفت تا به آن باشگاه بپیوندد. کلی می گوید من برای رفتن به آن مردد بودم.

 

شیوه زندگی

مربی به جن و کلی برای طراحی یک برنامه ورزشی خوب کمک کرد. او به آنها ورزش هایی مانند دو و دوچرخه سواری پیشنهاد داد و همچنین چهار بار در هفته به مدت یک ساعت به تمرین با وزنه بپردازند. زمان رفتن های آنها به آشپزخانه برای پخت و پز و خوردن خوراکی ها به آهستگی کم شد. جین می گوید برای میان وعده ها سفیده تخم مرغ و کره بادام زمینی می خوردیم. در ژانویه 2013 حدود 40 کیلو وزن کم کردیم. آنها توانستند در کنار هم پیشرفت کنند و همراه با ورزش شنا به به تمرین وزنه برداری بپردازند. یکی از روش های مورد علاقه آنان برای وزن کم کردن رفتن به کلاس های کمپ آموزشی و عرق کردن در طی کلاس ها بود.

 

پاداش

این روزها، جن و کلی به راحتی می توانند به فروشگاه لباس های زنانه بروند و هر لباسی که دوست دارند انتخاب کنند. کلی می گوید الان خوش اندام شده ام و کم کردن وزن به کلی کمک کرده است که اعتماد به نفس بیشتری به دست آورد.

 

نکات موفقیت جین و کلی

  • رفتن به اینترنت. جن می گوید در تویتر دنبال مارک های مواد غذایی کم کالری می گشتم و پیشنهادات خاصی به من داده می شد.
  • شروع آهسته. لازم نیست که در هر تمرین تغییرات زیادی اعمال کنید. سعی کنید آهسته و پیوسته پیش بروید.اگر توانستید به یک کلاس تناسب اندام بروید.
  • تقویت رنگ و بو. ادویه جات وترشی جات راه مناسبی برای اضافه کردن طعم و مزه به غذا هستند بدون این که کالری بیشتری وارد بدن ما شود. جن می گوید ما دوست داریم در صبحانه ها از دارچین و در شام از گشنیز استفاده کنیم.
  • کمک خواستن. کلی می گوید در مواقعی که نیاز به کمک داشتیم از تجربه و سفارش های افراد دیگر هم استفاده می کردیم.

هنگامی که شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، مهم است که یک روش سریع و سالم را برای خود انتخاب کنید. رعایت رژیم غذایی که برای خود تعیین کرده اید همیشه آسان نیست. در این مقاله به برسی 5 روش کاهش وزن که برای شما خطرناک هستند و باید از آن ها دوری کنید می پردازیم.
 

حذف کامل یک گروه غذایی
حذف یک گروه غذایی ممکن است به سوء تغذیه منجر شود و باعث میل شدید شما به آن نوع غذایی شود. به جای اینکه بگوییم تمام کربو هیدرات ها را حذف کنید، بر روی غلات سبوس دار و حبوبات تمرکز کنید. معمولا خوردن بعضی از غذاها باعث ایجاد چربی در دور کمر می شود. برای جلو گیری از این کار می توانید در غذایی مانند ماکارونی از رشته فرنگی گیاهی که کربن کمتری دارد استفاده کنید.

 

انجام تمرینات قلبی
اگر شما بر روی تردمیل کار می کنید و هرگز دمبل را بلند نکرده اید، یکی از مهمترین قطعات پازل تناسب اندام را از دست داده اید.این کار نه تنها باعث تناسب اندام می شود بلکه مفاصل آسیب دیده را نیز تقویت می کند و باعث حذف حجم ماهیچه ای شده و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. سعی کنید از کفش های کتانی و سبک برای انجام ورزش استفاده کنید.

 

ورزش با معده خالی
اگر شما به طور منظم و بدون غذا خوردن ورزش می کنید، باید در انجام این کار تجدید نظر کنید. هنگامی که شما در حال گرسنگی ورزش می کنید، تحقیقات نشان داده است که شما کالری عضلات و ماهیچه ها را می سوزانید نه چربی های اضافه را. سعی کنید که قبل از ورزش از یک وعده غذایی سبک استفاده کنید.

 

کم خوابی
بریدن از وقت خواب برای انجام دادن ورزش بی معنی است. اما اگر شما در حال کم کردن وزن هستید می توانید از کارهای و چرت زدن های اضافی خود کم کنید. شما برای انجام ورزش نیاز به انرژی اضافی دارید. علاوه بر این، کم خوابی می تواند بر توانایی بدن شما برای کاهش وزن تاثیر بگذارد. همچنین خواب بیش از حد "گرلین" که هورمون ترشح کننده اشتها می باشد را افزایش  می دهد. پس سعی کنید در تعادل باشید و در خواب خود افراط یا تفریط نکنید.

 

حذف وعده های غذایی
قطع کالری کلید کاهش وزن است، اما حذف وعده های عذایی می تواند بر روی سوخت و ساز بدن شما اثرات مخربی داشته باشد. هنگامی که مدت طولانی غذا نمی خورید، بدن واکنش نشان می دهد و سرعت سوخت و ساز را کاهش می دهد و در تلاش شما برای کاهش وزن وقفه ایجاد می کند. اگر برنامه زمانی شما بیش از حد شلوغ است  و نمی توانید یک وعده کامل غذایی بخورید، تنقلات کوچک را در کیف خود همرا داشته باشید تا  سرعت سوخت و ساز بدن خود را خفظ کنید.

گاهی اوقات بسیاری از مردم ار من می خواهند که به آنها فقط کاتا یا مبارزه را آموزش دهم. آنها می خواهند مانند انتخاب میوه که آن را گلچین می کنند من هم فقط چیزهای خاص را به آنها یاد دهم و اصرار دارند که از من که مربی کاراته همستم بهتر می دانند که چه چیزی را و چه وقتی به آنها آموزش دهم. کاتا و مبارزه شدیدا یکپارچه هستند و من بر این باورم که هردوی آنها باید همراه هم آموزش داده شوند.
وقتی می بینم که کسی برای مسابقات کاراته در هر دو بخش کاتا و مبارزه شرکت می کند خیلی خوشحال می شوم.در حالی این باور رایج است که کاتا و کاراته از هم جدا هستند ولی حقیقت این است که در مبارزات کاراته از حرکات کاتا استفاده می شود. کاتا روال مشترکی با حرکات ژیمناستیک دارد و اگر شما می خواهید برنامه های کاربردی را از آنها یاد بگیرید به شما پیشنهاد می کنم که به کلاس جوجیتسو بروید نه کلاس کاراته.

 

حقیقت این است که شما با استفاده از سه تکنیک می توانید در مبارزات کاراته برنده شوید. شما می توانید در مسابقات کاتا بدون اینکه با کسی درگیر شوید برنده باشید. این دو فعالیت به طور کامل از هم جدا هستند و مهارت و توانایی های متفاوتی می خواهند. ممکن است کسی در یکی از آنها استعداد داشته باشد اما در دیگری بی استعداد باشد. حال این سوال پیش می آید که چرا شما باید هردوی آن را یاد بگیرید؟

 

کاراته یک ورزش است.در این رشته ورزشی دو نوع مسابقه وجود دارد:

کاتا (شما باید حرکات را به ترتیب و روال خاصی انجام دهید)
مبارزه (دو نفر با هم مبارزه می کنند و از تکنیک هایی استفاده می کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد)

 

واما شاید این سوال برای شما پیش آید که واقعا کاتا چیست؟

کاتا مجموعه ای از حرکات و تکنیکهای تهاجمی و دفاعی است که به شکل نوعی رقص موزون به نظر میرسد. وقتی یک کاتا به خوبی اجرا میشود در واقع نظم درونی و هنر اجرا کننده را نشان میدهد.
کاتاها به وسیله اساتید بزرگ کاراته طراحی و ابداع شده اند تا با تمرین مدام، کاراته کار را قادر سازد در یک زمان با هشت حریف مبارزه کند.البته بدون به هم خوردن تعادل لازم و حالت بدن تا به راحتی بتواند ضربات فلج کننده یا کشنده را به حریف وارد کند.

بسیاری از مربیان و استادان قدیمی کاراته بر این باور بودند که " همه چیز در کاتا نهفته است" و دائما یادآوری می کردند که بدون کاتا، کاراته نیز وجود ندارد.

 

با فراگیری کاتا تمام موارد لازم درباره کاراته واقعی به شما آموخته می شود. در مسابقات هر کاراته کار حرفه ای باید توانایی نشان دادن مفهوم و معنی هر حرکتی اعم از یک ضربه داچی یا تنفس را دارا باشد. یک کاتا کار خوب، کسی است که بتواند با کیفیت عالی، اجرای ضربات و حرکت، این پیام را به داوران منتقل کند که او چقدر خوب و حرفه ای کاتا را اجرا کرده یا در واقع مبارزه کرده است.کاتا در میان اولین آموزش های هر شخصی در کلاس کاراته می باشد. بزرگترین عامل در تشخیص میزان مهارت واقعی یک کاراته کار چگونگی اجرای کاتا توسط او است.

 

هر کاتا حدوداً از ۲۰ تا ۷۰ حرکت (چرخش و گام برداشتن) تشکیل شده که با همراهی انواع ضربات دست و پا انجام می‌شوند. بسیاری از کاتاها بر اساس تعداد حرکات‌شان نام‌گذاری شده‌اند. کاربرد کاتا خیلی بیشتر از آن است که فکر می کنیم. برای اینکه یک کاراته کار موفق شویم و بتوانیم مبارزات خوبی انجام دهیم نباید کاتا را فراموش کنیم. برای مثال وقتی که از استیو آرنیل اولین مرد 100 کمیته این سوال پرسیده شد که چطور توانستی در مبارزات موفق شوی در پاسخ گفت که روزی شش ساعت به تمرین کاتا پرداخته است.

 

یادگیری کاراته بدون آگاهی از روش آن ، مانند این است که بخواهیم بدون آن که شلیک کنیم، کاربرد سلاحی را بیاموزیم و یا بدون آنکه وارد زمین مسابقه شویم از شرایط آن مطلع گردیم

 

برای این که کاتا،ارزش حقیقی و واقعی خود را برای کاراته کار داشته باشد، حرکات هر کاتا می بایستی مورد مطالعه وبررسی قرار گیرد و تمامی این حرکات عملا مورد تجزیه قرار می گیرند. دید گاه خوب وعملی برای دستیابی به چنین حالتی این است که فرد آنقدر تمرین کند تا حرکات پای او به صورت طبیعی وخودکار جابجا شود. با انجام چنین روشی، فرد قادر خواهد بود که زاویه وریتم حرکات پای خود را به راحتی تغییر دهد. به این ترتیب می تواند درک وفهم کامل تری نسبت به توانایی های خود داشته باشد.

 

بیشتر کاتاها با یک تکنیک دفاعی شروع شده و تقریباٌ تمام آنها با دفاع خاتمه می یابد و حقیقتی که در جمله معروف استاد فوناکوشی نهفته است که می گوید :"در کاراته هرگز اولین حمله وجود ندارد"